måndag 14 mars 2011

Fördjupningsarbetet i år 9

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret

Eleven skall:

– ha förmåga att se och framställa bilder och former med hjälp av traditionella och moderna metoder och tekniker,

– kunna använda egna och andras bilder i bestämda syften,

– kunna analysera och kritiskt granska konstbilder, bilder för reklam och propaganda, nyheter och information i form av tredimensionell gestaltning, stillbilder och rörliga bilder,

– ha kännedom om och kunna beskriva bilder från skilda tider och kulturer, känna till några framträdande bildkonstnärer samt vara orienterad om aktuella verksamheter inom bildområdet.

Lektion 1.
Vi har en genomgång av arbetet genom en keynote presentation. Alla elever får börja fundera på vad de skulle vilja fördjupa sig i inom bildämnet och koppla det till målen.



Lektion 2.
Eleverna får börja formulera sina tankar och börja skriva en projektplan. De som bestämt sitt fördjupningsområde börjar arbeta.

Lektion 3.
Alla elever ska ha skrivit en projektplan och börjat arbeta.

Lektion 8-9. v.15 ska arbetet vara klart och vi påbörjar redovisningarna av allas arbeten.

Exempel på fördjupningsarbeten:
Tatueringar i olika kulturer
Akvarellmålning, akrylmålning mm
Fotografering, nyhetsbilder, konstbilder, reklambilder
Arkitektur
Samtidskonst
Graffiti, gatukonst
Sminket genom tiderna


Några av höstens bildarbeten i ett collage





Fyra bilder ur Lola Latorre Wus arbetsprocess

Inga kommentarer: