Masker år 8





TEMA IDENTITET


Eleverna får som uppgift att från egen idé arbeta undersökande, att lösa konstruktioner, planera arbetet, hämta inspiration, skissa upp sina tankar, motivera färgval och ytbehandling


INNEHÅLL & ARBETSGÅNG

Så här kommer vi att arbeta:
Individuella arbeten med att skapa masker i 3D. Vi kommer att använda oss av olika tekniker inom formområdet. 

Vi börjar med en hemuppgift i Keynote för att komma igång med begreppet drömmar och för att få inspiration av varandra och visa på hur bilder i olika kompositioner fungerar har vi en muntlig redovisning. 

Vi fortsätter med en genomgång av masker genom tiderna i världen, Europa och Sverige. Genomgången ligger som en keynote på Fronter.

Vi gör sedan skisser på masker vi skulle vilja göra. Skissen ska innehålla ett ansikte framifrån & i profil. På skissen ska det stå vad inspirationen kommer ifrån och vad färgerna och formerna står för. 

Under hela terminen kommer alla att få skapa sin egen bilddagbok där man dokumenterar sitt arbete genom bild och text. för att på så sätt lätt kunna följa sin arbetsprocess och kunna värdera den. 

KEYNOTE
1. Du ska göra en keynote med bilder, ord och ljud som handlar om drömmar. 
2. Bestäm vilken slags dröm du vill arbeta med. T.ex. framtidsdröm, mardröm, kärleksdröm.
3. Leta bilder, texter/ ord och ljud/ musik som passar och sätt ihop det till ett bildspel i Keynote. 
4. Under redovisningen kommer vi att diskutera hur och vad dessa arbeten kommunicerar.

SKISS
En deluppgift under rubriken masker. Detta är kravet för betyget E på skissdelen. För högre betyg ska du skriva ner mer omfattande förklaringar om dina idéer för din mask.

1.Du ska rita upp ett ansikte rakt framifrån och ett i profil  

2.Du ska skriva ner på skissen var du fått din inspiration ifrån. Vad är det för en mask du vill skapa, en som skyddar, en som döljer, en som ger dig kontakt med andevärlden osv?  

3. Du ska skriva ner vad de olika färgerna på din mask står för. Vad betyder de för dig? Varför har du valt just de färgerna?
    Material till detta är: 
    A3 papper
    Blyertspenna
    Sudd
    Färgpennor, filtpennor

    TILLVERKNING AV MASKEN
    1. Välj en maskstock som passar ditt ansikte. 
    2. Bygg upp maskens form med modellera. Använd lite vatten för att smeta ut leran och få den jämn och fin.
    3. Täck lerformen med plastfolie.
    4. Täck plastfolien med ett lager silkespapper. Pensla på det med vatten.
    5. Gör en limblandning (om det inte redan finns) av 50% trälim och 50% tapetklister.
    6. Kaschera! D.v.s. riv små bitar av tidningspapper och lägg som ett pussel över hela formen. Var noga med att inga luftbubblor bildas. Gör 4-6 lager.
    7. Låt torka! 
    8. Lossa masken, skär rent kanter och hål för ögon, mun och näshålen. Kaschera runt kanterna så att masken får en jämn och fin kant.
    9. Måla och dekorera. Titta på din skiss och jobba efter den.
    SLUTREDOVISNING
    Vi avslutar hela arbetet med en muntlig redovisning där alla får visa sina masker och skisser. Vi tittar och jämför skissen med slutresultatet och alla får dra slutsatser och analysera hur & varför det blev som det blev. Alla får också göra en skriftlig redovisning.
    Frågor att svara på inför redovisningen:
    Varför ser masken ut som den gör? Gjorde du några val som avvek från din skiss? Varför gjorde du dem i sådana fall? 
    Vilka likheter mellan masken och skissen ser du?
    Vad kunde du sedan tidigare och vad har du lärt dig?
    Vad har varit svårt med detta arbete? Kan det ha varit: att jobba självständigt, koncentrationen, att skissa, bygga på masken med lera, att kaschera, att förstå beskrivningarna, att välja, att redovisa o.s.v.
    Vad skulle du vilja göra annorlunda nästa gång?
    Vad är du mest nöjd med? 

    BEDÖMNING
    Så här kommer du att få visa dina kunskaper:
    *Hur du tar ansvar för din arbetsprocess
    *Slutresultatet av arbetet och din egen analys av arbetet.
    *Hur du använder och hanterar verktygen
    *Muntlig redovisning
    *Skriftlig och fotografisk redovisning genom dokumentation av det egna arbetet. Detta görs i Bilddagboken, ett dokument som alla elever använder för att dokumentera sitt arbete under varje lektion hela terminen igenom.



    Inga kommentarer: